هزاران نفر از این هدیه گرانبها برخوردارند ولی هرگز آن را کشف نکرده اند؟

 

لحظه ای سکوت کنید پرحرفی با درونتان را متوقف کنید وقتی چشمتان به این عنوان می افتد، هدیه گرانبها، در شما چه می گذرد. زیرا می دانم چشممان به عنوان یک مطلب که می افتد مغز شروع به حرف زدن می کند بی آنکه لحظه ای درنگ کند و نجواهای درونی را رها کند. سریع به خود می گوییم گرانبها، هدیه.

در این دنیای پر زرق و برق چه هدیه گرانبهای می تواند از آن هزاران نفر و شاید من باشد و من به این راحتی از آن بی خبرم. اگر تمرکز کنید و با درون خودتان خلوت کنید و چند دقیقه ای ذهن شلوغتان را به سکوت وادار کنید شاید بتوانم مسیر درست این عنوان را برایتان توضیح دهم.

هدیه گرانبها چیزی ارزشمند است که وجودش در زندگی می تواند تغییرات ظاهری و روحی قابل توجهی داشته باشد. چیزی که آنقدر محتوایش ارزشمند است که می تواند تاثیر به سزایی بر زندگی فرد داشته باشد. اولین چیزی که به ذهن می آید می تواند طلا و جواهرات باشد چرا که در طول زمان هیچ گاه از ارزش مادی آنان کم نشد و چه بسا با ارزش مالی شان گره های بسیاری را از زندگی انسان ها باز کرده و تاثیرگذار بوده و هستند در هر مقدار که باشند.

اما بیایید از سطح مهم مادیات یک پله فراتر برویم و برسیم به خود خودمان. کسی که همه این ظواهر و مادیات و نعمت را در دنیا برای او می خواهیم. مقابل آینه بایستید این جمله ی بسیار تکرار شده و شاید کلیشه را دوباره تکرار می کنم اینک در آینه چه می بینید؟

جواب ندهید، به حال و اوضاع چهره تان در آینه کمی خیره شوید و با سکوت به حالت چشم هایتان نگاه کنید در این نقطه از زندگی که هستید چه می خواهید به دنبال چه هستید، حالتان خوب است اوضاع روبه راه است یا از درگیری فکری احساس خفگی دارید. در هر حالی که هستید چندان فرقی نمی کند چون همه ی این بالا پایین شدن ها برای همه وجود دارد، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. پس بالاخره برای همه به عناوین مختلف فراز و نشیب های زندگی سرک خواهند کشید اما می رسیم به هدیه گرانبها…

هدیه ای که از جانب خداوند به ما داده شده به نام عمر، به نام فرصت زندگیف فرصت عمرکردن. هرچه قدر هم که در جایگاه یک انسان به خود غره شویم در همین مدت است که هستیم نه آمدنمان دست خودمان بوده است و نه رفتنمان. پس برای ما عمر یک غنیمت محسوب می شود که در هر لحظه ممکن است زنگ تعطیل شدن از دنیا را بزنند و وقت تمام شود.

هدیه گرانبها، اصل خود عمر نیست چرا که این فرصت عمر به میلیاردها انسان در طول زمان داده شده است و چه بسا بیشتر. موهبت و هدیه اصلی آن گوهره ی وجودی است، وقتی این گذر عمر را با درایت و تفکر بر آن بگذرانیم. چه بسیار انسان هایی که آمدند و رفتند بی آنکه حتا خود زیسته باشند، چه برسد به اینکه زیستن را رنگی بخشیده باشند و بر انسان های دیگر تاثیری مثبت داشته باشند آن ها هدیه ی عمر را به هدیه ی گرانبهای زیستن صحیح تبدیل نکردند، آمدند فقط بودند و رفتند.

اما هزاران نفر هدیه عمرشان را به هدیه ای گرانبها تبدیل کردند نه تنها برای خود بلکه برای همه ی انسان های بازمانده و حتا بعد از خود. آن ها با دستیابی شگفت انگیزشان به درون انسان، دنیای بیرون را ساختند و معنا بخشیدند و آیا چیزی در زیبایی، قدرت و معنا این چنین ارزشمند خواهد بود.

فرصت عمر را دست کم نگیرید شاید نفر بعدی که جز این هزاران انسان دارای هدیه گرانبها باشند شمایید، دست به کار شوید و به کنجکاوی خود و درون خویش بپردازید.

این هدیه آنقدر با ارزش و گرانبهاست که گاه برای پیدا کردنش در درون خود باید روزها و سال ها وقت بگذارید و خسته نشوید، بگردید و اشتباه کنید و دور بزنید و از نوع شروع کنید، اما دست از خودشناسی و معرفت نسبت به خویشتن نکشید. چرا که مرحله ی شروع و ماندن در راه رسیدن به این هدیه گرانبها همین است تا بتوانید بر خود مسلط شوید.

وقتی بر خود مسلط شدید آن وقت ژرفای دریافت بیرون و درون شما با هم آموخته های جدیدی را پیدا و اضافه می کند که درک شما جدید و گسترش یافته می شود. البته یادتان باشد در این مسیر تنها نروید، هیچ کس بدون استاد و راهنما نمی تواند درس را خودخوان پیش ببرد چرا که ما به تجربه و آنچه دیگران در نهادینه شدن خودشان به عرصه ی ظهور گذاشته اند نیازمندیم و گرنه با این فرصت کم عمر که نمی توان همه ی مسیرها را از اول تجربه کرد.

استاد اهل علم و فضل بیابید و خود را در مسیر، جلو بیندازید مسیر پر پیچ و خمی ست اما در وادیش که بیفتید قدرت می گیرید، قدرتی برخاسته از نهاد انسان بودنتان. وقتی همه ی تلاشتان را بکنید تا به این هدیه گرانبها دست پیدا کنید یقینن خواهید رسید و در آخر این شمایید که جز هزاران نفری می شوید که به این هدیه ی گرانبها یعنی قدرت وجودی و گوهره ی فطری انسان پی برده اید.

آن وقت است که مقام و منزلت واقعی یک انسان وارسته را درک خواهید کرد. مبارک باشد چنین هدیه ای که برازنده ی کسی است که در این مسیر هرگز دست از تلاش و ادامه دادن بر نمی دارد.

پیروز میدان زندگی شمایید. گرانبها ترین چیز در عالم هستی یعنی انسانیت.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):